Aki fut az fut (vagy triatlonozik)

Aki fut az fut (vagy triatlonozik)

Futócipőt vennék, mit ajánlasz? - A kérdés amit utálok!

Kivételesen a felkészülés másik oldaláról, a felszerelésről írnék, és abból is az egyik legfontosabbról, a futócipőről. Szubjektíven.

2019. május 16. - akifutazfut

Azt az első postban leírtam, hogy nem fogok terméket tukmálni vagy reklámozni, és ezt nagyon komolyan igyekszem betartani. Az ok amiért írok a cipőkről az az, hogy heti 3-4-x kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy milyen cipőt érdemes venni. Szerintem aki komolyabban fut (vagy triatlonozik) az sűrűn találkozik ezzel a jelenséggel, de érdemes egy picit körüljárni. Megpróbálom egy etapban, de lehet több lesz belőle...

Szóval cipőkről, szubjektíven!

Amikor elkezdtem futni akkor fogalmam sem volt olyan dolgokról mint a lábállás vagy a hab-zselé különbségek. Vettem egy jó Nike-t, aztán futottam, és nem foglalkoztam semmivel. A váltás akkor következett be, mikor az első félmaratonomon a 11-ik km-től igen komoly bokafájdalmakkal kellett megküzdenem. A célban még az aszfaltot hibáztattam, aztán elkezdtem utánaolvasni, hogy mi lehet a gond, és a cipő mint faktor felbukkant többször is. Nosza elmentem lábállás vizsgálatra, ahol kiderült, hogy pronáló lábam van, és stabil cipő kell.

Azt gondolom ennek a tapasztalatnak a birtokában, hogy az első lépés ha valaki KOMOLYAN szeretne futni (= nem heti egyszer 3km a játszótér körül), heti rendszerességgel 10-20 vagy még több km-t, akkor ezzel kell(ene) kezdeni, hogy megnézeti a lábát. A rosszul választott cipő ugyanis nem csak nagy fájdalmakat tud okozni edzés (és verseny) közben, de igen rossz hatással tud lenni a bokára és a térdre hosszabb távon.

Ha megvan az infó, hogy milyen cipőtípus kell (neutrális, pronáló, szupináló), onnantól SZERINTEM három faktor fog dominálni: kényelem, kinézet (nem vicc), és az általam "hitéleti kérdésnek" nevezett valami.

A kényelemmel kapcsolatos rossz hír, hogy ami elsőre kényelmes az lehet hogy 100km után borzalmassá változik, és ez a felpróbálásnál nem fog kiderülni. Amire én figyelni szoktam, hogy olyan cipőt vegyek amiben rendesen elfér a lábam, nem nyírja sehol már első felvételnél a belső rész lábfejemet, merthogy ez nem olyan utcai cipő, ami "majd betörik". Mire betörne addigra véresre zúzza a lábadat és hetekre kivesz az edzésből! Sose felejtem el hogy a 2018-as Vivicittán ültem a célban egy padon, és mellettem egy lány vette le a cipőjét, aminek a teljes felsőrésze vöröslött a vértől... szerintem ezt érdemes elkerülni.

Ami még fontos a kényelem kapcsán (és sokszor az Asics cipők kapcsán kerül elő) az a béleltség vagy anyagvastagság kérdése. A versenyek nagy része tavasztól őszig megy, és egy jó meleg cipő a 40 fokos hőségben elég sokat tud tenni a komfortérzet ellen. Teszem hozzá ismét: ez sem fog feltétlen a boltban felpróbáláskor kiderülni.

Vicces de mégis fontos faktor a fűző, amit én akkor tanultam meg, mikor 21 km alatt négyszer álltam meg cipőt kötni. Van erre egyébként jó megoldás (duplán kötés pl.), de a jó fűző a cipőben az elengedhetetlen szerintem :).

Kinézet: totál szubjektív tényező, erről inkább a divat blogokban kellene olvasgatni :).

Hitéleti dolgok: ez a kedvencem, mert ezen röhögök mindig a legjobbat. Nagy klasszik kérdés az "Akkor Asics-t vegyek, mert az a legjobb?". Nem, nincsen univerzális legjobb! Nekem pl. a Saucony a legjobb, Nórának az Asics Dynaflyte a legjobb, megint másnak a Hoka OneOne a legjobb... szóval mindenkinek más a legjobb. Ráadásul kicsit olyan ez mint az iPhone vs Android vita; mindenki tud érvelni a saját márkája mellett (és a másik ellen), és egy részük még jó érv is... ugyanakkor azt be kell látni, hogy mások vagyunk, mást keresünk egy cipőben, és nem kell (szabad) ráhúzni a másikra azt, ami nekünk bevált. Itt már ráadásul bejönnek olyan szempontok is, hogy nem feltétlenül lesz jó egy nagyobb súlyú embernek egy olyan cipő, ami mondjuk az én 63 kilós tömegem mellett szuperál jól.

Szokták tőlem kérdezni, hogy miben futok én? Jelenleg öt pár cipőm van, és aszerint szoktam választani, hogy milyen távot és milyen tempót szeretnék futni. Mióta a triatlon versenyre készülök és hosszabb (10km vagy több), kevésbé tempós (4:45 körüli ezrek) futóedzéseket végzek, azóta egyértelműen Saucony-t hordok, mert szélesebb a felső része mint a többinek, és amikor dagad a lábam akkor sem szorít. Rövidebb távokon vagy hidegben jobban szeretem az Asics-t (van Kayano és GT1000 is), mert általában jobb tempóra vagyok benne képes. A Hokán gondolkodom mostanában, de még nem tudtam magam meggyőzni; ez még a jövő feladata.

Összességében: ha tudod hogy mennyit szeretnél futni és heti hányszor, és ezekre a kérdésekre a válasz hogy többet és hosszabban, akkor irány a futóboltok egyike, lábállás vizsgálat és indulhat a válogatás! A boltban levő eladók képzettek, tudnak segíteni, és garantáltan nem fognak megsértődni, ha felpróbálsz 8-10 pár cipőt. Ezt a döntést ugyanis nem szabad elsietni! A rossz hír, hogy még így is mellé lehet fogni, a jó, hogy választék van bőven, csak bírjuk pénztárcával...

A bejegyzés trackback címe:

https://akifutazfut.blog.hu/api/trackback/id/tr9414829882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raptorviktor 2019.05.23. 15:32:23

Jaja, meg legyen nagyobb 1-1,5 számmal, mert futás közben más a fizikai terhelés, mint sétálás közben és hamar lepattannak a körmök.

akifutazfut 2019.05.23. 17:14:59

@raptorviktor: abszolút jogos!!! A 1,5 szám nekem kicsit sok volt (próbáltam), a +1 méret jött be, de szerintem ez is cipője válogatja.
süti beállítások módosítása